Skip to content

Coronavirus/COVID-19 Malawi, Mauritius og Zambia

Her kan du finde information om konsekvenserne af coronavirus/COVID-19 for danske rejsende og fastboende i Malawi, Mauritius og Zambia
Senest opdateret den 10.05.2021 12:00

Udenrigsministeriet fraråder alle rejser til hele verden for at minimere risikoen for smittespredning med nye COVID-19 varianter. Vi fraråder dermed også erhvervsrejser, men med visse undtagelser.

Malawi

Det er ikke længere muligt at søge visum ved ankomst til Malawi. Alle rejsende uden symptomer på coronavirus pålægges 14 dages karantæne. Tilrejsende med symptomer bringes i isolation i lufthavnen med henblik på lægeundersøgelse. Øgede tiltag for at stoppe smittespredning kan implementeres med kort eller uden varsel. Danskere opfordres til at følge de lokale myndigheders anvisninger.

Indrejserestriktioner for erhvervsrejsende

Ovenstående indrejserestriktioner gælder også for erhvervsrejsende.

Mauritius

Mauritius har indstillet internationale fly og regeringen har netop erklæret udgangsforbud fra 10 marts, læs mere her.

Indrejserestriktioner for erhvervsrejsende

Ovenstående indrejserestriktioner gælder også for erhvervsrejsende.

Zambia

Ved indrejse skal en sundheds formular udfyldes og afleveres til sundheds personalet i lufthavnen. Endvidere skal man ved ankomst i internationale lufthavne i Zambia, kunne fremvise en COVID-19 negative certifikat, foretaget inden for 14 dage før ankomst. Har man symptomer på COVID-19 kan man risikere at blive testet og som udgangspunkt blive karantænesat i retmæssig institutioner. Som udgangspunkt er karantænen i 14 dage, eller indtil man er testet negativ. Ved udrejse fra Zambia til et land med krav om fremvisning af negativ COVID-19 test, kan man få et medicinsk certifikat af Zambias Sundhedsministeriet.

Indrejserestriktioner for erhvervsrejsende

Ovenstående indrejserestriktioner gælder også for erhvervsrejsende.

Hvis du bliver syg

Hvis du får symptomer, der kan give mistanke om COVID-19, imens du rejser i udlandet, bør du hurtigst muligt kontakte dit rejse- og/eller forsikringsselskab.

Du bør derudover følge de lokale myndigheders anvisninger.

Hvis de lokale myndigheder beder dig om at gå i karantæne eller tage andre forholdsregler, bør du følge deres anvisninger. Du bør også samarbejde med de lokale myndigheder om kontaktopsporing, hvis det bliver relevant.

Udenrigsministeriet kan ikke påvirke de restriktioner, som andre lande vælger at indføre for at forhindre videre smittespredning.

Du kan altid kontakte ambassaden eller Udenrigsministeriets Globale Vagtcenter 24/7 (bbb@um.dk / +45 3392 1112), hvis du har brug for rådgivning.

Udenrigsministeriet modtager mange spørgsmål om, hvordan man skal forholde sig, hvis man bliver syg i udlandet.  

Læs svarene på de mest almindelige spørgsmål.

Læs mere om symptomer på COVID-19 hos Sundhedsstyrelsen.

Indrejse i Danmark

På coronasmitte.dk kan du læse om krav ved indrejse i Danmark. 

Udenrigsministeriet kan ikke besvare spørgsmål om indrejse eller transit i Danmark. Sådanne spørgsmål skal stilles til Politiet. Du kan finde kontaktoplysninger og åbningstider på coronasmitte.dk.

Udenrigsministeriet kan ikke svare på sundhedsfaglige spørgsmål om coronavirus/COVID-19, vaccination eller test. Sådanne spørgsmål skal stilles til den myndigheds-fælles hotline. Du kan finde kontaktoplysninger og åbningstider på coronasmitte.dk.

 

Mere information

Udenrigsministeriet og den danske ambassade rådgiver ikke om sundhedsfaglige spørgsmål, men henviser til Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Institut

De danske myndigheder har samlet informationer om den danske indsats mod coronavirus/COVID-19 på en fælles myndighedsside

 

Kontakt

Du kan altid kontakte Udenrigsministeriets Globale Vagtcenter 24/7.

Du kan også downloade vores app Rejseklar og tilmelde dig Danskerlisten, så modtager du information direkte fra os, hvis der indføres nye, større restriktioner i Afghanistan eller hvis der i øvrigt opstår en krisesituation.

Hvis du ikke har adgang til app’en, kan du tilmelde dig Danskerlisten via vores hjemmeside.

 

Bestilling af NemID-nøglekort

På grund af udbruddet af coronavirus/COVID-19 kan danskere bosat i udlandet få problemer med at få tilsendt et nyt NemID-nøglekort med posten. Digitaliseringsstyrelsen anbefaler derfor, at man installerer NemID nøgleapp på sin telefon.

Læs mere hos Digitaliseringsstyrelsen.

Hent app'en rejseklar

I app’en Rejseklar har vi samlet alt, hvad du skal vide om sikkerhed på din rejse.

Gratis råd til erhvervsrejsende

Hjælp til erhvervsrejsende (thetradecouncil.dk).